Mondzorg Oost

ALGEMENE VOORWAARDEN MONDZORG OOST revisie 22 april 2025

1. Definities In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: a. Patiënt: de persoon die aan Mondzorg Oost opdracht heeft gegeven tot het verrichten van tandheelkundige behandelingen. b. Behandeling: alle tandheelkundige handelingen, zoals vermeld in een begroting of factuur, en alle handelingen die direct voortvloeien uit de (mondelinge of schriftelijke) opdracht van de patiënt.

2. Toepasselijkheid 2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten tussen Mondzorg Oost en de patiënt, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. 2.2 Deze voorwaarden maken integraal deel uit van de behandelovereenkomst tussen Mondzorg Oost en de patiënt. 2.3 De overeenkomst komt tot stand zodra de patiënt (mondeling of schriftelijk) instemt met de voorgestelde behandeling. Instemming wordt tevens verondersteld bij aanvang van de behandeling. 2.4 Mondzorg Oost voert behandelingen uit naar beste inzicht en overeenkomstig de geldende professionele normen. De zorgverlener is gehouden aan een inspanningsverplichting.

3. Vertrouwelijkheid en gegevensbescherming 3.1 Mondzorg Oost is verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie van de patiënt, behoudens wettelijke uitzonderingen. 3.2 Persoons- en behandelgegevens mogen gedeeld worden met collega-zorgverleners, tandtechnici, zorgverzekeraars of overheidsinstanties, mits dit noodzakelijk is voor de behandeling of wettelijk vereist. Anonieme gegevens mogen worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en voorlichting.

4. Inschakeling van derden Mondzorg Oost is gerechtigd bij de uitvoering van de overeenkomst derden in te schakelen, met zorgvuldige selectie. Aansprakelijkheid voor gedragingen van derden is uitgesloten.

5. Overmacht Bij overmacht is Mondzorg Oost gerechtigd haar verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden zonder schadeplichtigheid. Voorbeelden van overmacht zijn personeelsgebrek, stagnatie bij toeleveranciers of vervoersproblemen.

6. Afspraken en annuleringen 6.1 Afspraken kunnen kosteloos worden geannuleerd tot uiterlijk 48 uur voorafgaand aan het tijdstip van de afspraak (weekenden uitgesloten). 6.2 Bij niet tijdige annulering of no-show kunnen kosten in rekening worden gebracht. 6.3 Herinneringsmails zijn een service en ontslaan de patiënt niet van zijn verplichtingen.

7. Kosten en betalingen 7.1 De kosten van behandelingen worden in rekening gebracht aan de patiënt of diens wettelijk vertegenwoordiger. Bij minderjarigen zijn de wettelijk vertegenwoordigers aansprakelijk, tenzij de patiënt 16 jaar of ouder is en zelf de kosten draagt. 7.2 Voor bepaalde behandelingen kan een voorschot tot 80% van het totaalbedrag worden gevraagd. Niet tijdige betaling kan leiden tot annulering van de behandeling. 7.3 Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum. Bij overschrijding is de patiënt van rechtswege in verzuim. 7.4 Bij betalingsachterstand kunnen rente, incassokosten en opschorting van behandeling volgen.

8. Behandeling en informatie De patiënt ontvangt voorafgaand aan ingrijpende behandelingen een begroting. Bij complicaties of wijzigingen van het behandelplan wordt de patiënt tijdig geïnformeerd. De patiënt is verplicht volledige en juiste medische informatie te verstrekken.

9. Aansprakelijkheid De aansprakelijkheid van Mondzorg Oost is beperkt tot het bedrag dat door de beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd. Verjaringstermijn voor aanspraken bedraagt 1 jaar.

10. Garantie Op bepaalde behandelingen geldt een garantietermijn van 1 jaar, met voorwaarden. Garantie vervalt bij onvoldoende mondzorg, gezondheidsveranderingen of als controleafspraken niet worden nagekomen.

11. Klachten Bij klachten wordt eerst contact opgenomen met de behandelaar. Indien nodig kan de patiënt gebruik maken van de KNMT-klachtenregeling en Geschilleninstantie Mondzorg.

12. Toepasselijk recht Op de overeenkomst tussen patiënt en Mondzorg Oost is Nederlands recht van toepassing. Geschillen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement van Mondzorg Oost.

Gedragsregels patiënten

  1. Respecteer medewerkers en andere patiënten. Beledigend, dreigend of discriminerend gedrag wordt niet getolereerd.
  2. Verbaal of fysiek geweld leidt tot directe beëindiging van de behandelrelatie.
  3. Beledigende digitale of telefonische communicatie wordt niet beantwoord en kan leiden tot beëindiging van de zorgrelatie.
  4. Afspraken dienen tijdig te worden nagekomen. Herhaalde no-shows kunnen leiden tot beëindiging van de behandelrelatie.
  5. In de wachtkamer gelden rust, discretie en privacy. Camerabeelden worden alleen bij calamiteiten gebruikt.

Bij overtreding van deze regels kan Mondzorg Oost de behandelovereenkomst beëindigen conform de KNMT-richtlijn. Ernstige incidenten worden gemeld bij de politie. Patiënten worden schriftelijk op de hoogte gesteld van beëindiging en ondersteund bij het zoeken naar vervangende zorg.

Informed Consent Patiënten verklaren voorafgaand aan een behandeling:

  • Volledig en begrijpelijk te zijn geïnformeerd over aard, doel, risico’s, alternatieven en kosten van de behandeling;
  • Vrijwillig in te stemmen met de voorgestelde behandeling;
  • Te begrijpen dat de zorgverlener een inspanningsverplichting heeft, geen resultaatgarantie;
  • Te beseffen dat toestemming altijd kan worden ingetrokken, met mogelijke gevolgen voor het behandelverloop;
  • Te verklaren af te zien van aansprakelijkstelling, tenzij sprake is van aantoonbare nalatigheid.

De patiënt aanvaardt bij aanvang van de behandeling de toepasselijkheid van deze voorwaarden en gedragsregels.

usp icoon

1+ jaar
mondzorg
expertise

usp icoon

Meer dan
17000 tevreden
cliënten

9.4

Cliënt
waardering
0

Mondzorg Oost